De Meerwaarde

De Meerwaarde

Mijn klanten voelen de meerwaarde die geef en betalen moeiteloos mijn prijs - Céline Tytgadt, overvloedscoach  


Een mooie krachtige quote, affirmatie waardig zelfs,  van de Belgische overvloedscoach Céline Tytgadt uit Leuven, zusterstad van 's-Hertogenbosch.  Hoe treffend is dan ook de column die ik onlangs las van Wouter Verkerk. Ik citeer hem: 
De grootste klacht die ik van ondernemers hoor over gasten die zo precies weten wat ze wel en niet willen eten is dat zij vaak helemaal niet consequent zijn in hun voor- en afkeur. Je kent het wel, een gast die aan het einde van het diner ineens niet meer zo lactose-intolerant is en een cappuccino bestelt: ‘Hebben we voor niets de hele avond zo moeilijk gedaan.’ 
Een quote van Wouter Verkerk, een spreker, adviseur en trendwatcher op het gebied  van Horeca en Gastvrijheid, in Misset Horeca van begin deze maand. Het trok mijn aandacht, want wie mij een beetje volgt, weet dat ik in de boeken gedoken ben van Gabriel Cousens over bewust eten.  


Bewust eten, doe jij het ook? Of ben jij meer de type die gedachtenloos eet en ondertussen je mail en berichtjes checkt? Maak jij eigenlijk wel het avondeten klaar of  gooi je door tijdgebrek even iets in de magnetron of bel je een delivery-service? Vraag je eens af hoe vaak je écht met aandacht eet. Daarmee bedoel ik of je dan ook stil staat of het je smaakt, proef je de kruiden, voel je de verschillende structuren in je mond, heb je de aroma eigenlijk wel geroken? Bewust eten klinkt makkelijk, maar is voor sommigen niet het geval. Het is de aandacht geven aan je lijf, je gevoelens en je geest. Het heeft veel meer te maken of dat je het jezelf gunt en er tijd voor wilt maken.   
Dat voeding invloed heeft op de gezondheid weten we nu wel. Dat is ook waarom we de laatste jaren over het algemeen een stuk gezonder eten. En dat weten de supermarkten ook; courgetti, bloemkoolrijst, amandelmelk en amandelmeel zijn nu overal te koop. Dus eigenlijk is het helemaal niet zo vreemd dat je als gast in een restaurant ook meer kieskeurig bent. Gluten- en lactosevrij is inderdaad gezonder.  Anders is het voor mensen die vanwege een chronische gluten- of lactose-intolerantie geheel geen van deze ingrediënten binnen mogen krijgen en daar in veel gevallen zelfs erg ziek van worden.  


Het werkt natuurlijk altijd twee kanten op. Wie zich laat verwennen in een restaurant kan weliswaar kritisch zijn en als horeca onderneming wil je die meerwaarde ook laten voelen. En dit doen ze als ´service´ gratis! Of dit nu terecht is of niet daar schrijft Wouter Verkerk over.  
In mijn beleving is heel veel lekker eten van nature al gluten- en/of lactosevrij. De Indonesische keuken bewijst dat keer op keer. Eten moet voor iedereen lekker zijn. Dat is ook mijn uitgangspunt, niet alleen in het algemeen maar ook bij Boelgondisch in het bijzonder. Boelgondisch een eetfestijn voor de minder bedeelden uit Den Bosch heeft veel positieve reacties tot nu toe opgeleverd. Naast een donatie van (kastanje) champignons van de grootste kwekerij uit deze regio, zijn we blij verrast door een donatie van een aantal wijnen. Afgelopen zaterdag heb ik het van De Wijnintermediair mogen ontvangen. Het doet wat met je wanneer anderen je idee steunen en laten blijken dat ze jouw meerwaarde voelen. 
 

 

Veel horeca zaken, zo niet alle, doen er veel aan om hun gastvrijheid als meerwaarde te onderstrepen. Het is inderdaad een bittere pil als je de hele avond voor een gast je stinkende best staat te doen, en als dan blijkt dat het niet om voedselallergie gaat. Een koude douche ervaring!  Maar wat nu als  voedsel overgevoeligheids- of allergische klachten geeft? En hoe ontdek je dat? Het is vaak een puzzel om erachter te komen wat de klachten veroorzaakt. Want wat is het waar je last van hebt? Een allergie of intolerantie of sensitiviteit?  Een goede uitleg hierover vind je hier
Wordt je dan vegetariër of veganist als je een voedselallergie hebt? Tja… dat is natuurlijk hoe je er zelf over denkt en ermee omgaat. Bovendien is dat een persoonlijke keuze gebaseerd op een overtuiging. Wel weet ik uit ervaring dat de stap van vegetariër naar een veganist maar een kleine is. Daarnaast heb je natuurlijk ook de mensen die het allemaal een beetje beu zijn om weer eens te moeten horen wat nu wel en niet goed voor je is. Is het een food trend of een hype wat weer overgaat? Tegenwoordig worden we overspoeld met berichten wat er allemaal niet goed voor je. In een artikel van The Guardian kopte begin dit jaar met ´Should we stop eating meat?` Het artikel is zeker de moeite waard om na te lezen, omdat hier wordt beschreven waar het mis gegaan. Is dan het eten van vis of eigenlijk seafood veel gezonder? Ook hierop is geen eenvoudig antwoord op te geven. Een artikel hierover, geschreven door de Environmental Working Group, verscheen enige tijd geleden op mijn timeline.  
Is het bangmakerij? Ik kan daar geen duidelijk antwoord op geven. Maar wie goed leest, leest dat het gaat wanneer je vaak vis eet. Gevarieerd eten, de Schijf van Vijf,  zoals ons dat vroeger is geleerd blijft dus van belang. Het is verbazingwekkend dat we dat tegenwoordig een beetje vergeten zijn. In de boeken van Gabriel Cousens beschrijft hij uitvoerig over de Schijf van Vijf en hoe deze wereldwijd wordt geïnterpreteerd. Alle culturen en religies overstijgend, een kleurrijk bord is het meest gezonde, is zijn conclusie.  


Het spel van vraag en aanbod in horeca zaken wordt al heel lang gespeeld. De horeca kent vele gasten van allerlei pluimage. Ze weten uit ervaring wie de zuinige Jet is, die als hoofdmaaltijd een groene salade besteld met een watertje, wie de gewoonte dier is die op een vaste dag, vast tijdstip en steevast hetzelfde besteld. Of wie veel noten op zijn zang heeft… die het allemaal niet goed, niet luxe of extravagant genoeg vindt en dat maar al te graag wil laten horen. Herken je dit? Wie ben jij als je uit eten gaat?  
Of nu een restaurant verplicht is veganistische en/of vegetarische gerechten te serveren, is al lang ingevuld. Bij vele restaurants staat het op de kaart. Maar glutenvrij en/of lactosevrij dat vergt nog al wat aanpassingen in de keuken. 

Veel verstandiger is het om deze wens bij de reservering aan te geven

Zodoende heeft de chef alle tijd om met de wensen van zijn gast rekening te houden in plaats dit pas aan tafel aan te geven. Op deze wijze bied je de chef en restaurant de gelegenheid de meerwaarde op je bord te serveren. Het geheim van elk recept is immers altijd liefde!  Zelf heb ik de indruk dat door onvolledige informatie sommige mensen voedselallergie te licht opvatten en daardoor op een onjuiste wijze invulling aan geven. Wil je daar even aan denken bij een volgend restaurant bezoekt? Dat wordt zeker zeer gewaardeerd! 
 

18.08.2019

Wil jij een berichtje krijgen als ik een nieuwe blogpost heb?

Laat dan hieronder je naam en email adres achter.