Hangrrrrrry ...

Hangrrrrrry ...


Uit mijn naaste omgeving ken ik genoeg personen die chagrijnig worden als ze honger hebben. Hangry noemen we dat anno 2019. Het is een samentrekking uit het Engelse ‘hungry’ en ‘angry’. In het Nederlands simpelweg vertaald als ‘knorrig omdat je maag knort’ kortom een hongerchagrijn. Herken je dat? Heb je er zelf last van?  


Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat honger je stemming beïnvloed. Als je namelijk trek hebt, geeft je lichaam hormonen af. Je bloedsuikerspiegel staat laag en daarom geeft je lichaam stressgerelateerde hormonen zoals cortisol, adrenaline en neuropeptide vrij. De psychologische theorie noemt dit affect-as-information theorie. Volgens die theorie bekijk je alles negatiever als je honger hebt. Dat klinkt toch ook wel logisch. 


 

We weten tegenwoordig dat het gevoel een belangrijk aspect is. Het is alom bekend dat stress invloed heeft op ons lichaam. Maar het omgekeerde is ook mogelijk. Zonder erg erin te hebben, heeft het lichaam en fysieke gezondheid ook invloed op onze mentale gesteldheid. Daarom ben ik ervan overtuigd dat door bewust te worden van je emoties een belangrijke pijler is. Het is dan ook niet bijzonder om te weten dat als je honger hebt, je daar iets tegen kan doen.  
Wat dan? Simpel: eten! Maar dan wel bewust eten! Dus sta je bij de McDrive.. kies dan voor de salade en gebruik eens de helft van de saus, of liever .. helemaal géén saus. Sta je bij de benzinepomp en heb je lekkere trek? Kies dan eens voor een smoothie en laat die gevulde koek nou eens staan.  

Er wordt wel eens gezegd: je bent wat je eet. Wat wil dat eigenlijk zeggen? Mijn interpretatie hierop is dat onze overtuigingen en gewoontes in het leven worden weergegeven in onze voedingskeuzes. Ga maar eens na: een moslim eet geen varken, een hindoe geen rund, een veganist alleen groenten en fruit. Heb jij jezelf weleens afgevraagd welke relatie je hebt met voeding? Kies jij bewust voor wat je lichaam nodig heeft? De meesten doen dat niet. We zijn te gehaast, druk-druk-druk dan wel laten we ons door de agenda leiden. Daardoor eten we gedurende de dag weinig tot niets, waardoor we te weinig calorieën en onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgen.  Met het gevolg dat je ’s avonds los gaat omdat je immers honger hebt. De grote vraag is of dat nu de juiste instelling is. Door de jaren heen hebben we ons zelf dingen aangeleerd en veel als waarheid in ons hoofd opgeslagen. Vanuit de ratio hebben we allerlei ideeën over voedsel bepaald.  


Heb je weleens op de signalen van je lichaam gelet? Signalen zoals jeuk, puistjes maar ook moeheid en misselijkheid. Als je goed op deze signalen let, kom je erachter welk voedsel jou wel of niet kan helpen. Het boek van Gabriel Cousens ‘Spiritual Nutrition’ gaat daar nog vele malen dieper op in. In het boek laat hij je kennismaken met zijn plan voor de verwezenlijking van de “geestelijke voeding”. Hij deelt zijn inzichten in het dieet van zijn veertien jaar klinische ervaring en onderzoek, bespreking van de kooktijd, eiwit, het alkalisch/zuur evenwicht, voedingsstoffen, energie niveaus en nog veel meer…  Hij gaat zelf in over de kleuren van groenten en fruit en hoe dat zich tot jouw behoefte verhoudt. Maar dan zal je eerst naar de signalen van je lichaam moeten kunnen luisteren. Zeer fascinerend boek…. Food for thought in de breedste betekenis! 


Gherline… het klinkt als een mooie meisjesnaam. Maar gherline is het belangrijkste hormoon dat hongergevoel kan opwekken. Wie veel gherline aanmaakt heeft een constant hongergevoel, heeft weinig energie en veelal trek in zoet en vet eten. Kun je daar wat aan doen? Ja! Kort en bondig.. De snelheid waarmee onze voeding wordt afgebroken, bepaal namelijk hoe snel je weer honger krijgt. Door voeding te eten die snel verteert, is de maag eerder leeg waardoor de mag erop reageert door snel nieuwe gherline aan te maken die het gevoel van honger aanwakkert. Het is daarom belangrijk dat je je eetlust leert te onderdrukken door het nuttigen van voeding dat langzaam wordt verteerd.  Ohhh… daar gaan we weer, hoor ik je al denken. Niks hoor.. ik ga je niet vertellen dat eiwitten, gezonde vetten, complexe koolhydraten en vooral groene groenten goed voor je is. Kom het maar proeven! Bij Boel 073… Jaja.. bij SylSoulFood zeker? Nee hoor, je hoeft het niet bij mij te proeven want mijn collega’s Soraya (op zondag) en Kaat (op dinsdag) koken ook volgens deze principe: gezond en lekker!  

 


 

Gezond eten betekent immers niet dat het onsmakelijk is…integendeel! Weleens een N’icecream gegeten (vegan, glutenvrij, lactosevrij en suikervrij) of een gluten- en lactosevrije spinazie tortilla? Of een rijstvel loempia gevuld met allerlei gekleurde groenten, mango of peer met tempeh of surimi geserveerd met een tamarinde saus? Wat te denken van gado-gado, die bestaat alleen uit groenten en een gekookt ei waar ‘een pindasaus’ overheen wordt gedrapeerd. De ‘pindasaus’ … ik moet er vaak om lachen en ben verbaasd dat de meesten het verschil niet (kunnen) proeven! De Indonesische keuken kent vele soorten ‘pindasaus’ Zo smaakt de pindasaus van de tahu-telor (een tofu omelet) echt anders dan de gado-gado saus, of de saus van pecel (alleen groene groenten) of de saus van de saté ayam! Vorige week maakte ik nog mee dat iemand gado-gado at en mij doodleuk vroeg of ik ‘…van die saus een emmer van vijf liter’ kon vullen. ‘Ja… da’s een goed idee, opperde zijn vriendin, ‘dan hoef ik niets klaar te maken want dat sopt ie dan lekker met stokbrood en chips!’ … Tja.. ik vond het een leuk compliment voor mijn gado-gado saus!  


De Romeinse dichter Martialis schreef ooit: “Wie gezond wil blijven, moet eten wat hem niet smaakt, drinken wat hem niet bevalt en doen wat hij niet wenst”. In algemene zin heeft hij gelijk en ik bewijs je dat hij ongelijk heeft! In mijn vorige blog schreef ik uitgebreid over.  http://www.sylsoulfood.nl/articles/algemeen/betalen-voor-een-teleurstelling
 

Voor wie wordt geplaagd door voedingsbeperking of allergie, ik popel om je te laten proeven hoe lekker je toch kunt eten en snacken!  Kom gerust langs bij BOEL, ik creëer met veel plezier iets lekkers voor je. Natuurlijk wel nadat je mij vertelt wat je wel of niet mag hebben. Niets is leuker dan een uitdaging aangaan en iets nieuws klaar te maken.  Of zoals de Boeddhistische non Jeong Kwan het al eens zei:  


“With food we can share and communicate our emotions. It’s that mindset of sharing that is really what you’re eating.”  
 

09.07.2019

Wil jij een berichtje krijgen als ik een nieuwe blogpost heb?

Laat dan hieronder je naam en email adres achter.