Happiness is a piece of cake!

Happiness is a piece of cake!

Zo'n chocolade cake die je open snijdt en waar de chocolade uit d-r-u-i-p-t !! Foodporn ten top! Ohhhhh… hebbenhebbenhebben… bij het zien van chocolade of een heerlijk portie roomijs en een dikke dot slagroom. Herken je dat? Nou ja… soms hoef je ze niet eens te zien, je ziet het in je verbeelding wanneer de DRANG je uit het niets overvalt. Herken je dát? Zit je lekker met beide benen op de bank en dan opeens lekkere trek krijgen… Je kunt jezelf haast niet bedwingen.  Wie rookt, herkent het zeker… je laatste sigaret en al is het ver na sluitingstijd, we rijden ervoor naar de benzinepomp om een pakje te kopen.  Dát … de dwangmatige lust naar iets ‘lekkers’. We noemen dat ‘food craving’. Een onbedwingbaar behoefte naar iets zoets of hartigs op de meest onverwachte momenten. Je hebt dan geen honger, maar zin… Niet een klein beetje zin, maar een bijna onmenselijke drang,  een bijna ernstige vorm van hunkering om je behoefte te bevredigen. Alsof je door een ninja met een snack-attack wordt overmeesterd. Of je nu kind of volwassen bent, man of vrouw… we hebben er allemaal mee te maken maar staan er niet bij stil.  

 

In eerdere blogposts schreef ik over het luisteren naar je lichaam. Food cravings is dus zo’n schreeuw van je lijf en ziel! Een signaal wordt afgegeven omdat je een tekort aan essentiële mineralen hebt. Het betreft dus niet alleen de smaak van het product. Punt is, als je toegeeft aan deze enorme cravings wordt dat alleen maar erger, het lost je probleem niet op. Maar wat doe je dan? Heel simpel: neem een stuk fruit, groenten en/of nootjes.  
Herinner je de reclame nog Vier uur – Cup-a-Soup? Die speelt er heel handig op in. Hearty (zout) craving die vaak als hartige trek aan het einde van de dag komt. Uit onderzoek blijkt dat de behoefte aan zout vaak te maken heeft met stress. Stress heeft een impact op je bijnieren. Jouw lekkere-snack-attack kun je dus mentaal gezien goed bedwingen door te werken aan stressvermindering. Hoe? Volgens een Amerikaans onderzoek door meditatie en ademhalingsoefeningen. Gewoon hiervoor even pauze nemen. Maar de kracht van de tv-commercial is sterk. We denken dat Cup-a-Soup als hartig tussendoortje juist gezond is! Lang leve Google... uit gedane research bleek dat wanneer je de voorkant van de verpakking bekijkt, je verwachting is om zout, groenten en kruiden te vinden. Wist je dat één zakje van deze instant soepje 7 gram aan suikers zitten, dat is ongeveer evenveel als twee klontjes suiker! Daarnaast krijg je bijna 2 gram aan zout, dat is ongeveer 30% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Geen wonder dus dat het een oppepper geeft!   

Wist je dat een Chocolate Craving te maken kan hebben met een tekort aan magnesium? Veel mensen zijn zich hiervan niet bewust! Je kunt natuurlijk een magnesium supplement nemen, maar het is ook verstandig om te letten op magnesium uit je voeding. Magnesium vind je bijvoorbeeld in noten, zaden vis en bladgroenten.  En die onbedwingbare lust voor chocola? Die beantwoord je zeer eenvoudig met stukje pure chocolade, het liefst 80% cacao of hoger – want dan krijg je niet zo veel suiker maar wel allerlei gezonde antioxidanten uit de chocola binnen! Kwijl je al van de gedachte aan een pizza heavy overloaded met kaas? Zo’n groot formaat waar je zelfs een speciaal bord voor nodig hebt… en dat helemaal voor jou? Dikke kans dat je behoefte hebt aan vet. Krijg je dan onvoldoende vet binnen? Nee, maar wel onvoldoende omega-3. Wat je beter kunt nuttigen zijn walnoten. Overigens, in lijnzaad en zalm bevatten omega-3.  


Het eten kun je oppervlakkig ervaren of juist op een diepere, meer bedachtzame en betekenisvolle manier. Bewust eten brengt ons dichterbij de natuur, helpt ons te begrijpen wat het betekent om te leven (gezondheidsredenen) en verbindt ons. Sterker nog, het brengt de meest persoonlijke, gekoesterde herinneringen naar boven! Een paar dagen geleden maakte ik dit aan de levende lijve mee bij Boel073. Misschien heb je mijn FB-post hierover gelezen? Een oud Indonesisch echtpaar kwam bij eten. Hij had zin in nasi goreng, maar die was al uitverkocht, om hem tegemoet te komen maakte ik iets anders voor ze klaar. Hij vertelde dat hij uit Surabaya kwam, de stad waar ik mijn kindertijd heb doorgebracht en dus kon ik zijn smaakbeleving beter inschatten. Alhoewel het niet op het menu van die dag stond, ik maakte ayam kecap, sayur boontjes en perkedel jagung (“maïskoekje”) voor ze klaar. De vrouw was licht dementerend en bij de eerste hap van de perkedel jagung, klaarde haar gezicht op en begon het echtpaar herinneringen op te halen. Ze hadden het over de tijd toen zij nog jong waren en in Surabaya woonden… over Tunjungan, een populair winkelgebied die ik me ook nog goed kan herinneren. De warung waar ze genoten van een bepaalde specialiteit die ze nooit meer hebben kunnen proeven en zo ging het maar door...  Een prachtig moment om mee te maken… 

Het raakte me omdat ik van heel dichtbij getuige was dat door mijn gerechten een herinnering tot leven kwam! Men kon hun dierbare herinneringen herbeleven! Voor mij werd op dat moment een nieuwe betekenis aan het bereiden van een maaltijd gegeven!  


 

Op mijn timeline van Facebook en Instagram zie ik regelmatig berichten van 'wondermiddelen' van poedertjes, pillen en drankjes waarvan je in korte tijd flink kan afvallen. Begrijpelijk dat dit inderdaad een bron van verdienste is. Want wil er nou niet afvallen zonder daar veel aan te hoeven doen? Één kopje speciale koffie per dag en het resultaat is binnen 2 weken al zichtbaar te merken! Woowwww….  Wat een aanslag op je lijf, denk ik dan maar ik zie en ik lees hoe trots iemand over die prestatie kan zijn. Toch druist dat tegen alles waarin ik geloof. Je kunt in mijn beleving honderden diëten volgen, maar als je je lifestyle niet verandert dan heeft het niet veel zin op langer termijn. Ongelukkigerwijs is het immers gemakkelijk om voedsel te nuttigen als een soort emotionele opvulling. Vele programma’s op televisie zoomen daarop in. Een maaltijd is niet ‘een maaltijd’… technisch gezien bevredigt het honger. Maar het verlicht ook eenzaamheid, het belooft zelfs liefde en vermindert verveling, verzacht zelfs frustratie en biedt hoop! Als je niet bewust eet, komt het verlangen meteen weer opzetten totdat de laatste hap is genomen. Ironisch genoeg geeft voedsel ons wat we nodig hebben om ons leven meer betekenis te geven en completer te maken. Het versterkt familiebanden, vriendschap, moedigt liefde aan, schept zelfs rust, stimuleert een zakelijk gesprek en zorgt voor onze gezondheid.  
Het boek Spiritual Nutrition heb ik inmiddels uit en ben nu bezig met een aanvulling daarop: Conscious Eating. Ook daarin wordt bewust eten uitgebreid besproken. Het volgen van een dieet kan in sommige gevallen zelfs een obsessie worden in plaats van een gebalanceerd levensstijl. Afvallen in een korte tijd door het nemen van pilletjes en/of drankjes zal ongetwijfeld werken… maar als je dan het streefgewicht hebt gehaald en vervalt in oude (eet)gewoonte, dan vliegen de kilo’s er zo weer aan. Mijn conclusie is dan ook dat de moeilijkheid van een dieet volgen niet zozeer het voedsel wat we tot ons nemen is, maar juist onze ‘mentale’ relatie met voeding.  

In het boek van Donald Altman, Zenboeddhist, kwam de schrijver tot de conclusie dat monniken één ding gemeen hebben, of het nu benedictijnen, trappisten, boeddhisten of Hindoes zijn, ze gebruiken voedsel om hun geest van honger, verlangen, pijn en onwetendheid te bevrijden. Men gaat zich nooit te buiten aan voedsel en wordt nooit gebruikt om emotionele verlangens te bevredigen. Zij gebruiken voedsel om de lichamelijke gezondheid en het bewustzijn te ondersteunen. 
Eigenlijk zeggen de boeken die ik tot nu toe hierover heb gelezen allemaal hetzelfde. Wees bewust van wat en hoe je eet! Dat bespaart je een hoop (emotionele) teleurstellingen. ‘Makkelijk praten als je er geen last van hebt, Syl!’ ik hoor het je bijna denken… Misschien geen last van de kilo’s die extra gewicht opleveren, maar ééns per jaar gedurende 40 dagen, na de carnaval, doe ik mee aan de vastentijd. Vol goede moed begin ik aan de uitdaging om de ‘plezierige’ aardse geneugten te beteugelen. Dit jaar heb ik getracht het roken gedurende 40 dagen te laten. Dat is me bijna gelukt… ik heb in die 40 dagen namelijk wel vijf keer gerookt. Al een stuk minder dan normaal, maar toch ... ik heb het niet gehaald. Dus ik weet heel goed hoe moeilijk het is om daar waar je van geniet te moeten laten!  Happiness is a piece of cake? Nope.... 

 




 

21.07.2019

Wil jij een berichtje krijgen als ik een nieuwe blogpost heb?

Laat dan hieronder je naam en email adres achter.