Het kilo gevecht

Het kilo gevecht


Mijn moeder en ik delen de gemeenschappelijke vreugde wanneer we mensen ´horen eten´. Smakken???  Nee, niet smakken! Hahaha...  Overigens wist je dat het ´smakken´ in Oosterse culturen overigens niet vreemd en zelfs functioneel is? Een volgende keer zal ik het daar over hebben.  Voor nu hebben het over ´horen eten´ van mensen die zich onbewust en vooral onbedoeld laten horen .. die nemen een hap, kauwen heel even en zeggen dan ongepland ´hmmmmmm´ .  Je ziet hun gezicht veranderen en als je ertegenover zit, zie je de ogen bijna ongeduldig wachten voor de volgende hap. Sommigen, genieten zo intens en sluiten voor enkele ogenblikken hun ogen. Ze hebben het zelf niet door, en dat maakt het nog eens extra bijzonder. Een dochter van een goede vriendin maakt daar zelfs een beweging bij door het bestek in haar beide handen te klemmen en een juich beweging maakt. Ze voelde zich een beetje betrapt toen ik daar verbaasd naar keek en verontschuldigend zei ze: `… ohh… ja dat doe ik al van kleins af aan al ik iets lekker vind!´  Vanzelfsprekend hebben we daar even om moeten lachen, maar wat een groot compliment was dat!  

Het is een menselijke, onstilbare honger die ons onderdompelt in de speciale pleziertjes van het proeven en ruiken van voedsel. Het is niet alleen wát we eten maar ook hóe we eten is belangrijk.  Het behandelen van eten als ´gewoon´ en op een gulzige en hongerige manier eten, temt wel de lust maar niet je maag! Heb je ooit geprobeerd om een eetgewoonte te veranderen of zelfs een eetverslaving? Dan weet je hoe moeilijk het is om zelfs een kleine of irritante oppervlakkige gewoonte te veranderen. Zoals het nemen van dat extra plakje kaas of worst, of juist dat beetje in de zak van chips. Als je dat gebeurt, vraag je dan eens af: heeft de gewoonte de leiding over mij óf heb ik de leiding over de gewoonte? Eetgewoonten veranderen niet in één keer. Het is immers een gewoonte, iets wat je jezelf hebt aangeleerd. Let maar eens op hoeveel mensen zout ergens over strooien, zonder daar maar één hap van tevoren hebben geproefd. Wat te denken over mensen die werkelijk overal mayonaise over smeren, of  net als mijn moeder en ik minstens een rawit of sambal bij willen eten… 

 

Bekend terrein voelt immers altijd comfortabel aan, totdat je ergens anders meer voldoening vindt. Dus waar moet je dan beginnen? Hoe breek je de ongewenste gewoonten? Voornemen en wilskracht zijn immers niet genoeg om gewoonten te veranderen. Het veranderen van diep ingeslepen gewoonten is onmogelijk, tenzij je eerst het bewustzijn activeert. Je zult merken dat je weliswaar dwangmatig reageert, maar het ontwakend bewustzijn ondermijnt en verzwakt de basis van de dwangmatigheid. Wat er eigenlijk gebeurt is dat door je ergens van bewust zijn, je wilskracht en zelfkennis toeneemt. Als je dus daar bewust van bent, is de kans groot dat je de gewoonte kan uitschakelen en uiteindelijk verslaan.  `Ja, Syl .. jij kunt makkelijk praten!` hoor ik je al denken. Misschien is dat wel zo, maar denk er eens over na… Begrijp me goed, het maakt me niet uit of je nu dik of dun bent, zwart, geel, rood of wit..  Maar ik zie hoe velen vechten om er weer goed en aantrekkelijk uit te zien, ik zou het veel liever zien dat velen vechten om zich beter te voelen.  


Met Nieuwjaar maken velen een voornemen, wat vaak binnen zes weken al wordt opgegeven. De lifestyle artikelen in kranten en bladen publiceren vele (nieuwe) veelbelovende dieetplannen.  Voor dit jaar 2019 worden er een aantal als effectief bestempeld.  Eén (die zelfs mijn oudste zoon volgt om zijn gewicht weer op peil te krijgen in zijn studentenleven) is het intermittent fasting. Waaaaat?  Jazeker… het studentenleven is zwaar en al die verplichtingen van de vereniging is een opoffering. Of bedoelde je dat niet????  Hahaha…. Intermittent fasting staat voor afwisselend vasten. Daarin heb je vele varianten en die van zoonlief heeft te maken met 16 uur je lichaam de tijd geven om voedingstoffen te verbranden voordat je opnieuw gaat eten.  Een dieet zonder beperkingen van hoeveelheden (alhoewel dat dus wel verstandig is, lijkt mij), tussendoortjes en nuttigen van alcohol. Maar na een bepaalde tijd (in zijn geval vanaf 20.00u) stoppen met eten en drinken van alcohol! En dat is prima te doen! Of hij al is afgevallen, zal ik binnenkort als hij weer uit Delft thuis komt wel opmerken.  Een aardig artikel om te lezen https://www.volkskrant.nl/wetenschap/intermittent-fasting-het-is-een-trend-en-het-werkt-echt-maar-deugt-de-afvalmethode-wel~bf520234/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
 

 

Dan is er het ´ketogeen´ dieet. Volgens vele recensies heel succesvol.  Maar wat is het? Ketogeen dieet bestaat al langer en is beter bekend als koolhydraatarm dieet. Je eet dan voedsel dat rijk is aan natuurlijke vetten en eiwitten en minder koolhydraten, zoals groene bladgroenten, echte boter, rundvet, reuzel, eendenvet, slagroom, olijf en kokosolie. Het is voor velen moeilijk te geloven dat dit een gezonde manier van eten is. Het staat zo in tegenstelling met alles wat we ooit over voeding hebben geleerd. Toch is gebleken uit wetenschappelijke onderzoeken dat het verminderen van koolhydraten mensen afvallen, de insulinegevoeligheid verbetert in de meeste gevallen en nog andere metabolische voordelen, waarvan ik minder over ben geìnformeerd.  
 

Een vriend van mij die ook altijd gevoelig is voor gewichtstoename heeft zich geheel overgeleverd aan het zogenaamde ´sportvasten´. Persoonlijk had ik er nog niet eerder van gehoord en zet ik er zo mijn vraagtekens bij. Sportvasten is een dieet waarbij je tien dagen lang dagelijks sport en eet je volgens een strak schema. Bovendien mag je binnen die tien dagen durende dieet gedurende vier dagen alleen een beetje sap verorberen. Loodzwaar, en beslist effectief…  Het was voor hem heel erg afzien, maar nu ziet hij er weer ´woest aantrekkelijk´uit volgens zichzelf en zijn vrouw lacht hartelijk mee als ze weer een pilsje voor hem haalt en zegt dat hij de volgende schaal met bitterballen zelf in de frituur moet klaarmaken! Mijn vermoeden is dan als iets zo makkelijk ervan af gaat, het ook makkelijk weer aankomt.  Maar misschien ben ik sceptisch in deze….  

Het meest opzienbarende dieet vind ik is het zogenaamde ´plogging´. Simpel en effectief voor mens en natuur. Het is namelijk een uit Zweden overgewaaide dieet waarbij je tijdens het hardlopen of joggen onderweg bukt om afval op te ruimen. In meerdere landen is dit inmiddels een grote hit! Op social media kanalen zie ik inderdaad vaker (maar dat kan natuurlijk ook selectieve perceptie zijn) een ´spontane´ oproep verschijnen met een route.  Grappig, want ik doe niet aan hardlopen of joggen, maar ik wandel met de hond in bossen en door de duinen waar ik al jaren vaak buk om afval op te ruimen dan wel foto´s neem van bijzondere planten en dieren die ik dan tegenkom.  


Welk dieet je ook volgt, in mijn perceptie helpt elk dieet je jouw doel te bereiken wanneer je er van bewust bent wát en hóe je eet. Het bewustzijn zet immers een vergrootglas op je handelingen en geeft een stem aan je verlangens. Deze intentie kan elk moment en op elke plek gemaakt worden. Voor of tijdens een maaltijd zelfs al. Dit proces kost je wel tijd en zal je opmerken dat het bij je opkomt in het begin van een gewoonte of gedachte  of juist pas nadat deze is beëindigd. Activiteiten van je brein en het lichaam kunnen wat dat betreft heel subtiel zijn. Niet voor niets is het een gegeven dat gedachten niet meer zijn dan elektrische impulsen in onze hersenen. Anders gezegd, je kunt je gedachten sturen en daarmee ook je brein. En als je echt iets wilt, dan zal het je zeker lukken! Als geen ander weet ik hoe gemakkelijk dat klinkt, en zo moeilijk is daar aan toe te geven. De uitdaging zit ´m volgens mij niet in het behalen van je streefgewicht, maar eerder om het gewicht stabiel te houden. Mijn dieet tip: stop met je dieet en eet bewust!  


Change your thoughts and you change your world  ~  unknown

 


 

06.08.2019

Wil jij een berichtje krijgen als ik een nieuwe blogpost heb?

Laat dan hieronder je naam en email adres achter.