Verzin het maar!

Verzin het maar!

Tádáááá … en dan opeens is het daar! Mijn nieuwe website is klaar ... Het begin van de zaak, is het eind van het vermaak! Eind van het vermaak is nog lang niet aan de orde! Alle eerdere experimenten met smaken, kleuren en geuren hebben nu eindelijk hun plaats gekregen. Een nieuwe uitdaging dient zich al aan als één van mijn vriendinnen, mij toevertrouwt dat zij voor haar dieet alle graanproducten heeft afgezworen evenals suiker, vlees en vis. Gekscherend plaats ik haar onder de categorie Vegan Plus! Het is tegenwoordig nogal een puzzel om te weten wat nu onder vegetariër of veganist wordt verstaan. Wie in een restaurant vraagt om een vegetarisch gerecht, krijgt vis aangeboden! Tja.. als vegetariër eet je geen vlees, dus wel vis? Uhhhh… nee dus… voor mezelf heb ik het als volgt onthouden:  

 

Een veganist eet géén vlees, vis, ei en zuivel 
Een vegetariër eet géén vlees, vis maar wèl ei en zuivel 
Een ovo-vegetariër eet géén vlees, vis en zuivel maar wèl ei 
Een lacto-vegetariër eet géén vlees, vis en ei maar wèl zuivel 
Een pescotariër eet géén vlees maar wèl vis, ei en zuivel 

En dan hebben we ook de flexitariër! Ook dat heb ik opgezocht, dat is wanneer je minstens 1 dag per week geen vlees of vis eet. Persoonlijk ben ik dan geneigd deze groep “normaal” te bestempelen. Maar het kán nog extremer! Een fruitariër eet alleen de vruchten van een plant, maar dat betekent niet dat een fruitariër alleen maar op fruit hoeft te leven. Zaden zijn namelijk ook onderdeel van de vrucht. Noten, pitten, zaadjes en ook graankorrels zijn zaden, en dus voedingsmiddelen die een fruitariër gewoon kan eten! Hoe dan ook… we denken tegenwoordig meer na over onze voeding en plakken daar maar al te graag een etiket op!  
 


Even terug naar vriendin Vegan+ .. zij houdt van het leven en alle lekkers die daar bij hoort, van alle extra's bij de koffie en de aangeklede borrel. Ze lust alles ... maar heeft haar levensstijl volledig omgegooid. Waarom? Omdat ze klaar is met alle diëten die ze in de afgelopen 20 jaar heeft uitgeprobeerd. Ze wil gewoon lekker in haar vel zitten en let op haar bloedsuikergehalte. Met die wetenschap is het creëren van nieuwe gerechten en hapjes voor mij helemaal een feest! Ga maar eens na waar we graanproducten voor gebruiken. Geloof me in héél véél lekkers! Uitgedaagd door dit dieet probeer ik met enig regelmatig iets lekkers als tussendoortje uit, zonder suiker, ei of granen in de vorm van koekjes, gebak en desserts zoals we dat kennen. Na onnoemelijk veel misbaksels heb ik nu pas één keer een koekje wat er goed uitzag gebakken. 

 

Maar qua smaak laat het nog veel te wensen over! Binnenkort is ze jarig én daar hoort toch echt een chocolade taart bij! Lekker luchtig, zoet en ongelooflijk verleidelijk om nog een stuk te nemen. Geloof me ik lig er soms wakker van...  


Haar nieuwe levensstijl bevalt haar goed en haar veranderde eetgewoonte toont verbluffende resultaten in haar uiterlijk, haar moeheid is verdwenen en haar zonnige krachtige karakter straalt alle kanten uit. Een mooi voorbeeld hoe voeding ook invloed heeft op onze stemming! Op het moment verdiep ik me daarin en het boek Spiritual Nutrition van Gabriel Cousens werd me dan ook aangeraden.  

 


Waar worden we vrolijk van, wat eten we om ons blij te voelen? We noemen dat troost-eten of comfort food en onlosmakelijk verbonden aan ‘guilty pleasure’! En dat is dan weer niet zo leuk, want het betekent dat je je schuldig voelt na het genot van zoveel lekker ‘fout’ eten, van bitterballen, taarten tot fastfood van de MacD’s van deze wereld. Maar …. nu blijkt dat ook de kleuren van groenten en fruit bijdragen aan ons gevoel en humeur. Kleuren hebben effect op het zogeheten limbisch systeem in onze hersenen. Hier liggen onze stemmingen en gevoelens opgeslagen. Daarom kan een bepaalde kleur ook een bepaalde herinnering of een bepaald gevoel oproepen. Gek genoeg heb ik geen behoefte aan een wortel als ik me verdrietig voel. Chocola en bonbons dat komt veel eerder in me op!  


Toch zorgen felle kleuren vaak voor een vrolijke stemming en zijn hierdoor uitnodigend op tafel. Het is dus goed om veel verschillende kleuren op je bord te scheppen, gekleurde groenten en fruit bevatten namelijk veel antioxidanten, gezonde bouwstoffen voor ons lichaam. Welke kleur een product heeft, hangt dus af van welke antioxidanten ze bevatten. Maar hoe noemen we dat eigenlijk? Dat kleurrijk eten dat ons blij maakt, daar hoort eigenlijk ook een nieuw woord voor te zijn. Ik ben het nog niet tegengekomen. Als je dat weet of er een kan verzinnen en daar een originele draai aan kan geven, laat het me weten! Heel benieuwd naar het woord dat kleurrijk en een blij gevoel samenbrengt. Verzin het maar! 

 

14.04.2019

Wil jij een berichtje krijgen als ik een nieuwe blogpost heb?

Laat dan hieronder je naam en email adres achter.